Vi har börjat att diskutera med barnen om vad det är och innebär.
För att tydliggöra vardagssituationer kopplade till barnkonventionen läser vi korta berättelser som förlaget Natur och kultur gett ut. Det är tio kompisböcker baserade på några av barnkonventionens artiklar. I mindre grupper använder vi också ipad appen ALLA BARNS RÄTT, där de på ett elevnära vis förtydligar med ljud och bilder artiklarna.
Vi har börjat göra våra egna böcker också med fina teckningar kopplade till det vi pratat om.
När vi jobbar med detta ser vi likheter i vår LIKABEHANDLINGSPLAN här på skolan som är ett levenade dokument i vår skolvardag.
Så här tyckte barnen själv om "Vad är ett
barn"?
·
Små
människor eller en liten person, barn är korta
·
Vi
som är här är barn
·
Barn
tycker om att leka och spela I-pad, barn spelar playstation, X-bok och Wii
·
Barn
dricker mjölk och vatten
·
Barn
kommer från mammas mage och är först bebisar, sen växer de och blir större
·
Barn
kissar, bajsar och pruttar, barn kan ha blöja
·
Barn
behöver hjälp från vuxna, till exempel en mamma, en pappa, en farmor eller en
morfar
·
Barn
går på dagis, i skolan och på fritids
·
En
del barn i andra länder jobbar
·
Barn
tycker om att springa och att ha roligt
·
Barn
har barnkläder
·
En
lillasyster, en storebror eller en lillebror
·
Barn
vill ha mycket mat
·
En
del barn föds och blir elaka och en del blir snälla, man väljer själv
På frågan om
barn som går i 6an är barn svarade eleverna olika. Några tyckte att de som går
i 6an är barn, andra tyckte det inte. Några av eleverna var tveksamma och
svarade kanske eller att de var bara lite barn. I en av grupperna var eleverna
överens om att när man har slutat 7an är man inget barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar