Att likhetstecknet skrivs som två streck =, att det ska vara lika mycket värde på båda sidor om tecknet. Vi lär oss också att koppla en siffra till rätt antal då vi har likhetstecknet i mitten. Här blir det väldigt tydligt för barnen då de ser både antal och siffra kopplat till tecknet. Barnen satt två och två och kunde då vara extra uppmärksamma om den andra kompisen räknat rätt.
Vi jobbade med likhetstecknet som halsband också, här tog barnen en siffra och några föremål i handen, var det lika många på båda sidor så kunde de hänga på halsbandet med likhetstecknet eller stämde inte antalet till siffran så hängde kompisen på icke likhetstecknet.
Vi pratade också om att vi har tio olika siffror 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 inte fler men av dessa siffror kan vi bygga större tal. För att tal bildas och byggs geonm att sätta ihop siffrorna på olika sätt.
Spännande'
SvaraRadera