torsdag 17 september 2015

former

Hej!
Denna vecka har vi startat upp med våra mattegrupper. Vi har tittat på formerna cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Vi har övat på att kunna beskriva formerna så att andra kan förstå vilken form vi pratar om. Jag har tagit fram min "spökväska", där i har jag lagt en form som barnen enbart fått känna på, sedan gissade vi tillsammans vilken form det var utan att säga namnet. Barnen har målat och klippt ut formerna och satt in i sin mattebok. Idag har vi sjungit om formerna. Barnen har också fått göra en matteorm (talkedja) med former och antal. Här gäller det att vara uppmärksam om antalet och formen som det frågas om.
Mål i matte:
Känna igen former och vad de heter.
Känna till hur man kan beskriva former med sidor och hörn.

Familjen figur

Melodi: Imse vimse spindel

Jag är triangeln och jag ser ut så här.

Jag är kvadraten och mig gör du så här.

Och jag är runda cirkeln och liknar mest en boll.

Och här är rektangeln som ser ut så här.

 
                                           FAMILJEN FIGUR
Melodi: Imse vimse spindel

Jag heter fina fyrkant och jag ser ut så här.
Och jag är lilla tre kant och mig gör du så här.
Och jag är runda cirkeln och liknar mest en boll.
Och sist kommer rektangeln spatserar dagen lång.

                                            FORMVISA
Melodi: Björnen sover

Gubben Cirkel, gubben Cirkel

Han är rund och glad

Han kan bullar baka,

Tårta sockerkaka

Alla barnen, alla barnen sedan smaka får


Gumman fyrkant, gumman fyrkant (heter kvadrat)

Hon är mycket stark

Hon kan lyfta tunga stenar

Såga sönder grenar

Gubben Cirkel, gubben Cirkel hjälper gärna till


Fru Rektangel, fru rektangel

Är en gullig tant

Tvättar gärna bilen

Efter alla milen

Alla barnen, alla barnen,

Hjälper gärna till

 

Barnen triangel, barnen triangel

Dom är glada barn

Leker snällt i parken

Kryper runt på marken

Men på kvällen, men på kvällen

Sover i sin säng

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar